Sieci komputerowe - Instrukcja do laboratorium nr 5
Autor: Robert Tomaszewski
Forma zaliczenia: zademonstrowanie działającego (lub zaawansowanego) programu na koniec zajęć i objaśnienie jego konstrukcji/działania (bez sprawozdania).
Bazując na materiałach opisujących Netbios udostępnionych przed zajęciami przez prowadzącego, na wiedzy uzyskanej na poprzednich zajęciach laboratoryjnych oraz wskazówkach umieszczonych na końcu tej instrukcji napisz programy (w języku C lub w Pascalu) nadawcy i odbiorcy realizujące transmisję i odbiór komunikatu (np. tekstu – string) za pomocą sesji (połączenia).
Ogólny wymagany schemat działania programu (osobny program nadawcy, osobny odbiorcy):
- Reset węzłów Netbiosa – RESET (nadawca i odbiorca).
- Dodanie unikalnych nazw do lokalnej tabeli nazw NetBIOSu – ADDNAME (nadawca i odbiorca).
- Nawiązanie logicznego połączenia (sesji) - CALL (nadawca) i LISTEN (odbiorca).
- Transfer komunikatów/danych - SEND (nadawca) i RECEIVE (odbiorca), wyświetlenie odebranych danych.
- Zakończenie/rozwiązanie sesji - HANG UP (nadawca lub odbiorca, nie obaj).
- Usunięcie nazw nadawcy i odbiorcy z lokalnej tabeli nazw NetBIOSu - DELETE NAME
Wskazówki – zakładamy, że funkcje są wykonywane w trybie wait (synch.)
- Aktualne są informacje zawarte w dokumentacji umieszczonej przed zajęciami laboratoryjnymi dotyczącymi NetBIOSa (zwłaszcza przykłady funkcji SEND).
- Czasy oczekiwania programów: nadawcy na wysyłkę i odbiorcy na nadejście komunikatu można ustawić na bezlimitowe za pomocą pól RTO i STO w bloku NCB (przypisujemy do tych pól wartość zero w wywołaniach funkcji Netbios).
- Komunikat przesyłany sesją może mieć standardowo rozmiar do 64kB (funkcja CHAINSEND zezwala na podwojenie tej wielkości).
- Programy nadawcy i odbiorcy można w celu sprawdzenia uruchomić na tej samej stacji, pamiętając o unikatowych nazwach dla odbiorcy i nadawcy.
Do następnych zajęć proszę się zapoznać z podstawami programowania komunikacji za pomocą socketów. Podstawowe materiały są udostępnione przez prowadzącego tej witrynie w pliku „winsock.hlp” oraz w samorozpakowującym archiwum „winsock-doc.exe”.
Programy będą pisane wyłącznie w języku c.